lördag 23 augusti 2014

Valkalendern lucka 2, besök på Husbyfestivalen


                                           Husbyfestivalen, lördagen den 23 augusti

En regnig dag i valrörelsens tecken har passerat. Under eftermiddagen kampanjade jag i den kristdemokratiska valstugan i city. Soltorget, där den ligger, levde kanske inte fullt ut upp till sitt namn idag. Men, regnet till trots, var det ändå en jämn ström av stockholmsflanörer som passerade och valtidningarna och foldrarna delades ut i lagom takt.

Efter valstugan fortsatte jag till Husby centrum och årets upplaga av "Husbyfestivalen", som var fartfylld, mångsidig och fullsatt!

Husby är min gamla hemmaplan på flera sätt. Fast det är faktiskt 12 år sedan som jag var stadsdelsnämndsordförande i dåvarande Kista stadsdelsnämnd (som innefattade Akalla, Husby och Kista). Nämndordförande var jag 1998 till 2002 och innan dess hann jag vara närpolis i norra Järva i drygt fyra år. Att jag fortfarande ofta blir igenkänd av folk som bor och verkar där (och det är inte enbart andra lokalpolitiker;-) gör mig glad och uppriktigt rörd.

Jag hoppas hinna återvända till både Husby och resten av järvafältet flera gånger under valrörelsen. Det finns så mycket positivt att säga om Husby, hela Järva och alla Stockholms "ytterförorter". Att det finns sociala problem kvar att tackla innebär inte att man inte ska vara mycket tydlig med att Husby, med flera förorter, är ett område som det satsas på och ett område med en stor inneboende kraft i det civila samhället. Dagens festival är ett exempel på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar