torsdag 6 september 2018

Jag fick en hälsning från en kommunaltjänsteman...

”Hur demokratiskt är du själv och ditt fasistparti?”

Så tyckte en tjänsteman i Stockholms stad det var ok. att från sin kommunala tjänstemail kvittera ett mail tjänstemannen fått en kopia på från en deltagare (jag) som var missnöjd med att en debatt där tjänstemannen inte deltog, och det är för undertecknad är okänt om tjänstemannen överhuvudtaget närvarade i publiken.

För kännedom så är det inte ok. Det är helt fel! Om nu någon trodde något annat. 


Att en kommunal tjänsteman som på betald arbetstid medverkar i ett arrangemang på ett ”demokratiforum” för att beskriva ett kommunalt projekt där tjänstemannen arbetar för att sedan retoriskt från sin kommunala tjänstemail kommentera ett klagomål från en fritidspolitiker som är missnöjd med ett annat arrangemang under forumet, ”du själv och ditt fasistparti”, är fenomenalt omdömeslöst (att människan dessutom inte kan stava är förstås dessutom någon slags illustrativ stilpoäng).

Jag tycker det är nog nu. Nog med att offentliga tjänstemän tillåts, både se sig själva och verka som självgoda, politiska aktivister i tjänsten. Så länge de alltid (ALLTID) tillhör vänstern!

Under mer än ett kvarts sekel har jag varit fritidspolitiker, under samma kvartssekel har jag försörjt mig som offentlig tjänsteman (mest i staten, men också som kommunalt anställd). Jag är lite stolt över att ha hållit isär mina roller i alla dessa år. Lite stolt över att alla som mött mig i arbetet kunnat känna sig säkra på att det är en mänsklig, men i sin yrkesutövning lag- och regelstyrd tjänsteman de möter. En myndighets- och förvaltningsmänniska som aldrig skulle låta sin personliga politiska uppfattning påverka den yrkesroll han tilldelats.

I Stockholms stad gäller tydligen inte detta!

Ytterst är det ett tecken på en svajig och selektiv demokratiuppfattning hos den ”illröd-rosa” stadshusmajoriteten 2014-2018. Tjänstemän tillåts vara aktvister på arbetstid, och sprida sina privata uppfattningar i tjänsten. Via Stockholms mailsystem och andra kanaler, så länge de är politisk vänster förstås. Det ”goda hatet” på av stockholmarna betald arbetstid...

 ___________

Jag vill tillägga att Demokratiforum Järvas huvudarrangör den 1/9-18 (ABF), som var de som jag egentligen hört av mig till, återkom till mig med en utförlig förklaring och ursäkt för hur det blev som det blev med en videodokumentation av debatten ”Trygghet för vem” i Rinkeby Folkets hus. En ursäkt som jag accepterat.

I sammanhanget så tycker jag att det är viktigt att vara tydlig med att det aktuella Demokratiforumet i sig har en mycket stark politisk slagsida åt vänster. Men jag har varit med så länge att jag samtidigt vet att även arrangemang med tydlig vänsterprofil kan förmå att genomföra politiska debatter som följer demokratins spelregler, dit alla politiska partier bjuds in och alla får komma till tals. Just den debatt jag deltog i var inte tillräckligt bra arrangerad i det avseendet... Det var därför jag blev så särskilt irriterad på att referatet från ”min” debatt helt utlämnade just mig.

Att som det enda partiet av åtta deltagande bli bortklippt är förstås fel (när man dessutom själv är tämligen nöjd med sina inlägg så blir man extra irriterad när så sker). Men detta har jag alltså fått och accepterat en ursäkt av arrangören för. 

4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar att Du anmäler den berörda tjänstemannen till Förvaltningsdomstolen i Stockholm. http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för din kommentar.

    Händelsens är rapporterad till Stockholms stad. Vi (Kristdemokraterna i Stockholms stad) fick ett snabbt och professionellt svar från vederbörandes förvaltningsledning. Händelsen ska utredas arbetsrättsligt och vi kommer att få en återkoppling. Personligen är jag tillsvidare nöjd med det beskedet.

    Jag är också nöjd med att både det specifika fallet och det generella fenomenet med ”kommunanställd vänsteraktivism” uppmärksammas. Även om detta aktuella ärende, en skriftlig fascistanklagelse från tjänstemailen, sticker ut på ett särskilt sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Skulle det inte fungera finns ju möjligheten att själv anmäla kvar ...

      Radera

  3. Jag har nu mottagit en, som jag betraktar det, mycket tydlig och reservationslös ursäkt från den tjänsteman i Stockholms stad som mailade mig (jag har, som framgår av blogginlägget, redan tidigare mottagit en ursäkt från arrangören ABF avs. det som mitt klagomål handlade om).

    Det enskilda ärendet betraktar jag personligen nu som utagerat.

    Min kritik mot det mångåriga problemet med "vänster-tjänstemanna-aktivism", kvarstår dock förstås!

    SvaraRadera