torsdag 1 september 2011

Planka.nu, ett symptom på en vänster utan solidaritet

Jag har skrivit det förut och skriver det gärna igen.... 

Jag kan verkligen förstå och sätta mig in i att prishöjningar för saker som många familjer verkligen behöver kan vara jobbiga. Men:

Stockholms kollektivtrafik har Sveriges lägsta månadskortskostnad!


Från och med idag kan man för 790 kronor i månaden (om man inte är barn, student eller pensionär för då gäller reducerat pris) åka buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn, tvärbana och båt i obegränsad omfattning i hela Stockholms län! Ja, faktiskt till och med en bit in i Södermanlands och Uppsala län också!!


INGEN annanstans i Sverige kommer man i närheten av det låga månadspriset för obegränsad tillgång till ett läns samlade kollektivtrafik!

Det finns saker SL skulle kunna utveckla avseende bland annat individuella erbjudanden. Jag tycker fortfarande att det borde gå att "skräddarsy" månadskort med olika kostnader för olika behov. Redan idag finns lokala kort för trafiken i Södertälje och Norrtälje. Det systemet borde kunna utvecklas.

Hursomhelst, priset är fortfarande det lägsta och den utpräglade vänsterorganisationen Planka.nu är ett talande exempel på bristande solidaritet.

Varenda gång som någon plankar in på tunnelbanan får i praktiken de betalande resenärerna och Stockholms läns skattebetalare stå för biljettkostnaden. En av ledarartiklarna i dagens Svd beskriver tämligen väl "plankningsrörelsen" som illustration för den moderna vänsterns egoism:

Snålåkarna skickar reseräkningen till dig, Svd 110901

2 kommentarer:

  1. Vi som jobbar för en avgiftsfri kollektivtrafik gör självfallet det över hela landet. Att ställa städer emot varandra är det ingen som tjänar på, utom de politiker som bryter valläften och höjer avgiftstrycket. Dessutom finns det ju inget som säger att Stockholm inte kan föra en egen politik för lägre avgifter eller nolltaxa. Dessutom är det inte riktigt sant: I Göteborg kommun reser man för 445 kronor per månad, för Göteborg + med fler kringläggande kommuner är priset 785. För Malmö-Lund i 5 zoner kostar kortet 690:-. Att bara jämföra att åka inom Stockholm med att åka runt i hela Skåne, som Wennerholm gör, är inte särskilt riktigt. Oavsett så fortsätter vi jobba för sänkta avgifter och avgiftsfri kollektivtrafik i hela Sverige, Europa och världen!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Men, jag tycker du har fel i båda sak och princip.

    I sak därför att omfattningen på Stockholms lokaltrafik i förhållande till priset gör den, till minst 50% skattesubventionerade, avgiften lägst i Sverige. Jag tror att det finns goda grunder för att, exempelvis, ett månadskort för länstrafiken i Jämtland (vars omfattning kan räknas i enstaka procent av den som SL har) kostar 1000:-. Men, som stockholmare ska jag vara medveten om att 790:- skulle vara en låg kostnad för ett månadskort varsomhelst i Sverige. I Stockholm måste den betraktas som MYCKET låg!

    Sedan har vi principen (som mitt inlägg handlade om i första hand). Kollektivtrafiken är oerhört viktig för stockholmsregionen och jag tycker tillsvidare det är rimligt med den, objektivt för stora, skattefinansisering vi har av den. Men, en 100% skattefinansiering är inte möjlig (om man inte tycker landstinget ska börja stänga sjukhus och vårdcentraler). I det sammanhanget blir det så att varje plankning bekostas av betalande resenärer OCH skattebetalarna i Stockholms län. Att ange ideologiska motiv för att vägra betala för sig på kollektivtrafiken är enbart naiv egoism!

    SvaraRadera