söndag 18 september 2011

På debatt hos HSO

Debattledare Cecilia Modig, Fredrik Wallén (kd) och HSO´s ordförande Dolores Back

Onsdagen den 7 september hade jag förmånen att få representera Kristdemokraterna på en debatt hos Handikappföreningarnas SamarbetsOrgan i Stockholms stad, HSO. Precis som för ett drygt år sedan (under den intensiva valrörelsen) valde HSO att bjuda in oss politiker "blockvis". Vi från alliansen den 7:e och oppositionen en vecka senare.

Jag gillar generellt det upplägget. Att vi som faktiskt regerar ihop gemensamt, men med utgångspunkt i våra enskilda partier, tar ställning till och besvarar HSO´s frågor utan att behöva lägga tid på att munhuggas med oppositionen kändes lika uppfriskande nu som förra året. Möjligen kan jag undra över hur det tänkta samlade "oppositionsalternativet" lät veckan efter. Här i Stockholm är det ju så att de rödgröna ofta i praktiken är lika oense sinsemellan som med oss i Alliansen (dessutom oavsett om de sitter i opposition eller majoritet).

Hursomhelst, blev det en bra kväll! Så vitt jag kunde bedöma kom alla HSO´s medlemsföreningar till tals. Frågorna handlade en hel del om vikten av att Stockholm nu fullt ut lyckas göra verklighet av sitt nyligen antagna "Program för tillgänglighet". Flera specifika frågor togs också upp. Bland annat olika belastande extrakostnader (som inte går att välja bort) för de som bor i gruppboenden. Generellt så är visionen för tillgänglighetsarbetet i staden att nå fram till att arbetet med en stad tillgänglig för alla ska bli så naturligt att det i framtiden inte behövs några särskilda program.

Jag hoppas HSO fortsätter med den här formen för debatter och ser fram emot att få besöka dem igen i olika sammanhang.

En konkret sak jag tar med mig till mitt stadsdelsnämndsarbete är snöröjning (oaktat att stadsdelsnämnderna inte längre lokalt upphandlar detta). Med perspektivet hos många grupper med olika funktionsnedsättningar i Stockholm så är det väldigt viktigt att snön transporteras bort så fort som möjligt och inte skapar, i värsta fall, närmast fängslande vallar. Går vi mot ytterligare en riktig vargavinter måste vi börja beakta detta i planeringen bums!

HSO i Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar