fredag 1 juli 2011

Lång dags färd mot natt i Umeå.......

För att vara nuförtiden (jag har ju tidigare skrivit om att nattmanglingar var vanligare förr, på såväl kommunfullmäktigesammanträden som riksting) blev det en lång första dag på kristdemokraternas riksting i Umeå. En hel del deltagare hade, precis som jag, tagit sig upp till Umeå under natten mot torsdagen. Så vi var ganska många som var ganska trötta när torsdagens förhandlingar ajournerades ungefär klockan 23.30.

För egen del hann jag upp i talarstolen precis som planerat. Dels för att tala om behovet av att tydliggöra och konkretisera (samt prioritera) försvarspolitiken inom kristdemokraterna. Dels för att yrka avslag på en motion om sprututbytesprogram för narkotikamissbrukare.

Sprututbytesmotionen blev ingående debatterad. Kristdemokraternas formella partilinje, sedan frågan behandlades på ett riksting för några år sedan, har varit att vi säger nej till sprutbyte. Efter att yrkanden om ett rakt bifall till motionen fallit blev det dock en "rysarvotering" om partistyrelsens förslag att finna motionen besvarad och ett rakt avslag. Partistyrelsen vann med minsta möjliga marginal, 121 röster mot 120!

Även om motionen alltså inte bifölls i sin helhet innebär ändå partistyrelsens besvarande en förändring av den formella partilinjen. Från att vi varit emot till att vi nu "bör arbeta för att göra sprututbytesprogram mer tillgängligt" i linje med partistyrelsens ganska omfattande motionssvar. Nåväl, minns jag rätt "vann" vi som är emot också bara med några få röster förra gången.

Anledningen till att jag (med flera) är emot sprututbyte är, i korthet, att jag tycker konceptet är principiellt fel på flera sätt och urholkar den svenska restriktiva narkotikapolitiken. Dessutom är jag skeptisk till att just sprutbytet har någon egentlig positiv effekt på såväl smittspridning som att det skulle underlätta uppsökande missbruksvård (de utvärderingar och den forskning som finns är inte entydig).

Imorgon är en ny rikstingsdag. Jag ska plädera för (minst) en kandidat till partistyrelsevalet. Annars tror jag att jag kommer att hinna med att titta på alla utställningar som finns i anslutning till tinget under dagen. På lördag ska jag sedan vara formtoppad till utbildnings- och kulturdebatten.

Men, först ska vi avsluta fredagens förhandlingar med den stora rikstingsfesten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar