onsdag 29 juni 2011

På väg mot kristdemokraternas riksting......

Sitter på tåget mot Umeå och kristdemokraternas riksting 2011. Jag är med som ombud och motionär från Stockholm. Från stockholmsbänken ska jag i första hand hantera avsnittet "Utbildning & Kultur".
Men, jag planerar också att begära ordet under "Utrikes & Försvar", för att tala om att partiet borde ta plats i försvarsdebatten med en tydlig politik (i linje med min motion) samt under "Hälso- och sjukvård" om sprututbytesprogrammet för narkotikamissbrukare (jag är emot det förslaget!).

 Vi får vi se vad som kan hinnas med i övrigt........

Sedan kan jag passa på att, i synnerhet för dom som läser min blogg med perspektivet Hässelby-Vällingby och övriga Västerort i Stockholm, nämna några ord från den lokal-lokala stockholmspolitiken.

Som jag skrivit tidigare så var jag på miljödebatt i Akalla By den 29:e maj och pratade bland annat om att underlätta för de som cykelpendlar från ytterstaden och (bl.a.) in mot city. Cykelfrågan i Stockholm har en tendens att få ett navelskådarperspektiv från vissa högljudda delar av de cyklister som bor i innerstaden och inte alltid är några direkta föredömen i trafiken....

Måndagen den 30:e maj följde jag (som jag också skrivit tidigare) med vårt biträdande socialborgarråd Ewa Samuelsson och vår borgarrådssekreterare Markus Nyman på en rundtur i mitt stadsdelsnämndsområde.

Onsdagen den 8:e juni hade vi våravslutning för kristdemokraternas "kommungrupp" (vår fullmäktigegrupp, vi som har nämduppdrag i Stockholms stad och stadshuskansliet). Bland annat fick vi information direkt på plats på Riddarholmen om det pågående tunnelbygget för citybanan. Mycket intressant!

Måndagen den 13:e juni besökte jag Koppargårdens äldreboende i Råcksta. Ett bra och givande besök! Att äldreomsorgen alltid fungerar på bästa sätt är en av de viktigaste och svåraste kommunala uppgifterna.Ska vi klara det måste vi politiker klara att tänka både kort- och långsiktigt avseende organisation och pengar. Jag är dock övertygad om att en huvudfråga för att klara omsorgen både nu och i framtiden är att satsa på personalen (framförallt högre lön!).

Tisdagen den 14:e juni hade vi det sista stadsdelsnämndsmötet för terminen i Hässelby-Vällingby. Jag hann med att lägga en skrivelse där jag frågade om rutiner och tillståndsgivning kring den parkeringsproblematik (och övrigt lokal-lokalt "trafikkaos") som inte sällan uppstår vid den mängd av byggarbeten som pågår i stadsdelen. Sannolikt kan en hel del av detta förebyggas med bättre samordning och kontroll.

Nästa stadsdelsnämnd är den 23:e augusti. Innan dess planerar jag dock för åtminstone ett par lokala sommarutspel......

Stay toned, närmast för blogginlägg direkt från Umeå och rikstinget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar