söndag 2 oktober 2011

Vi ska vara UTHÅLLIGA och stärka vårt SAMLADE ledarskap, vi behöver INTE byta partiledare!

Utifrån min stadsdelsnämndsmedlems- och riksdagsersättarhorisont finns det just nu en rad saker att berätta om. Vi Kristdemokrater arbetar med lokala trygghetsfrågor här i Hässelby-Vällingby, det stundar budgetbeslutstider i Stockholms stad och i min roll som riksdagsersättare finslipar jag artiklar om försvarspolitiken i allmänhet och behovet av ett nytt tidsenligt svenskt "värnpliktssystem" i synnerhet.

Men först, "partiledarstriden" i mitt eget parti. Till att börja med ska jag medge att det är först den senaste veckan jag insett att den (åtminstone delvis) är på riktigt. Göran Hägglund omvaldes enhälligt vid sommarens riksting och det nu så omskrivna extra rikstinget i januari nästa år ska vi ju i grund och botten ha enbart för att kunna genomföra en stadgeändring om att (lite ironiskt) i framtiden enbart ha riksting vartannat år. Jag har svårt att just nu se en motkandidat till Göran som kan samla tillräckligt brett stöd i partiet och lyckas bättre (detta är dock i princip en brist i partiet, det bör alltid finnas ett antal tänkbara "tronföljare". Att samma problem finns i de flesta partier är en klen tröst).

Kort sagt; för en initierad, erfaren men ändå utpräglat fritidsengagerad kristdemokratisk politiker verkade inte scenen satt för någon strid om vem som skulle leda partiet fram till 2014. Kanske är det som det skrivs i en av debattartiklarna jag länkar till nedan, "Därför är den debatt som förs nu exluderande och bjuder inte in lokalavdelningar och distrikt till ett brett deltagande"


"Kritiken mot partiledaren bekymrar", Kristdemokraten 110928


"Vi behöver en ny partiledare", Svd 110930


"Vi väljare vill inte ha drev mot Hägglund", Svd 111001


Även om jag fick prioritera mitt kommunalpolitiska nämnduppdrag istället för distriktstyrelsesammanträdet för Kristdemokraterna i Stockholms Stad den gångna veckan så stödjer jag alltså helhjärtat styrelsens majoritetsbeslut att Kristdemokraternas distrikt i Stockholms stad har fortsatt förtroende för Göran Hägglund som partiledare. Vad Göran ska göra är inte att avgå. Han ska istället leda arbetet med att skapa tydligare ramar för oss Kristdemokrater om vilken politik vi står för och driva det med UTHÅLLIGHET. Flera frågor (som jag vet slår an hos stora grupper potentiella väljare till oss) började drivas med tydlighet och bravur. Men, har sedan avstannat, urvattnats eller tynat bort. Jag tänker, bland annat på de frågor som ryms inom begreppen "Verklighetens folk" och "politikens gränser". Göran saknar inte ansvar för att det blivit så. Men, det handlar om att göra om och göra rätt, inte om att avgå. Utifrån våra ideologiska ståndpunkter kan vi bidra med något unikt och efterfrågat i svensk politik!

Jag har snart varit aktiv i partiet i 21 år. Fått uppleva uppgång och nedgång, triumfer och nederlag. Jag är fortfarande genuint ledsen över vårt valresultat 2010. Men, dåliga valresultat har många orsaker och kritiken om att vi "misslyckas" och "körs över" i det efterföljande regeringsarbetet tycker jag helt saknar grund. I stor utsträckningen lyckas ledarredaktionen på Smålandsposten sätta ord på vad jag tycker.

"Hägglunds utmaning", Smålandsposten 110930

Vad kommer nu detta att sluta? Ja, ett avgörande delmoment är förstås om det verkligen stiger fram en eller flera motkandidater till Göran som inför rikstinget ska förklara för bland annat mig vad som skulle bli bättre med någon av dom som partiledare (och nä, det tycker jag alltså inte att någon gjort än!). Då kommer vi som ska vara där och rösta att ha något att ta ställning till!

Stay toned! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar