söndag 8 maj 2011

Solig söndag....

Jag sitter och bläddrar i handlingarna till nästa Stadsdelsnämndsmöte den 17/5. Slås på nytt av, för vilken gång i ordningen vet jag inte (första gången bör ha varit kring -99), så många politiskt fastställda små kuggar som snurrar i vårt samhällsbygge. Jag vet inte heller för vilken gång jag blir vankelmodig inför detta.

Å ena sidan är det en viktig del av (bland annat) den lokalpolitiska vardagen; Att på bästa sätt och efter sina politiska utgångspunkter sköta de uppgifter man i demokratisk ordning blivit tilldelad. Å andra sidan ser jag hur mycket som finns kvar att göra för att vi människor (åtminstone i Sverige) ska förstå att politiken både har och SKA ha gränser. Och, det är absolut inte enbart en filosofisk fråga om "vad som är bäst"! Ska vi ha kvar ett robust samhälle som klarar framtidens krav på rättssäkerhet och social trygghet för alla MÅSTE vi inse att många vardagliga livsfrågor inte kan skötas genom politiska beslut!

Nåväl, vi kristdemokrater ska, tillsammans med vännerna i den övriga lokala alliansen, se till att Stockholms nordvästra arrondissemang kommer att vara väl förvaltat även denna månad.

I övrigt närmar sig också måndagskvällens distriktsstyrelsemöte för Kristdemokraterna i Stockholms stad. Många viktiga frågor på agendan och årets riksmöte närmar sig. Kanske kommer jag redan att kunna boka in mig för medverkan i vårt tält vid årets Pridefestival i Stockholm.

Slutligen får jag lite adrenalintillströmmning över nämndärenden där (s), (v) och (mp) vill att kommunen ska besluta om att olika saker ska bli "gratis" för medborgarna.

Det ideella arbete som utförs av vissa välgörenhetsorganisationer (exempelvis Lions igår på Spånga Torg) och (föralldel) när jag och andra fritidspolitiker lägger tid på att dela flygblad och hålla möten på gator och torg är "gratis".

Men, beslutar vi kommunpolitiker om att lägga skattemedel på olika saker kan det ALDRIG bli gratis! 20 år i politiken har gett mig långa listor av uttryck från framförallt (s) och (v) som mer eller mindre medvetet inte kallar saker dess rätta namn och mörkar att de pengar vi politiker fördelar är pengar vi krävt in från medborgarna. Jag ska ta upp sådana uttryck då och då i kommande inlägg. Stay toned.....

Nu ska jag ut i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar