torsdag 12 maj 2011

Debatten om SL-kortet

Stockholm har Sveriges billigaste kollektivtrafik. För 690 kronor i månaden (420 med reducerat pris) kan man åka buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn, tvärbana och båt (!) i obegränsad omfattning i hela länet. INGEN annanstans i Sverige kommer man i närheten av det låga månadspriset för obegränsad tillgång till ett läns samlade kollektivtrafik!

Nu kommer priset för månadskortet att höjas till 790 kronor den 1 september. Priset för SL-kortet kommer att förbli jämförelsevis lägst i Sverige och fortfarande kommer enbart knappt hälften av SL´s kostnader att täckas av  intäkter. Något mer än hälften av kollektivtrafiken kommer att fortsätta vara skattefinansierad.

Samtidigt så ökar kraven på kapacitet och sträckning hos Stockholm läns kollektivtrafik. Stora investeringar måste göras! I det läget är en avgiftshöjning rimlig.

Med tanke på de utmaningar som Stockholms kollektivtrafik står inför blir det trist när debatten om avgiftshöjningen på SL-kortet blir så usel. När jag hör brösttonerna från en del oppositionspolitiker samt ser och hör hur en del mediaredaktioner framställer prishöjningen så blir jag beklämd. Det säger något ganska obehagligt om den oförmåga till perspektiv som uppenbarligen finns när priset för ett månadskort höjs med 100 kronor och det framställs som en "katastrof".

Jag kan verkligen förstå och sätta mig in i att prishöjningar för saker som många familjer verkligen behöver kan vara jobbiga. Kanske borde SL införa fler alternativ? Precis som det redan idag finns lokala kort för trafiken i Södertälje och Norrtälje borde man kanske kunna "skräddarsy" månadskort med olika kostnader för olika behov? 

Det viktigaste att komma ihåg är dock att Alliansen i Stockholms läns landsting nu försöker tråckla ihop en fungerande framtida kollektivtrafik för oss stockholmare. Allt opportunistiskt snack om "gratis" SL-kort (inget är "gratis" det bara betalas på annat sätt) innebär i praktiken att pengar ska tas från sjukvården för att finansiera avgiftsfri kollektivtrafik. Jag VET att det inte är vad invånarna i Stockholms län vill.

1 kommentar:

  1. jag tycker att priset borde kosta 500 kr per månad. som du säger! För 690 kronor i månaden (420 med reducerat pris) kan man åka buss, tunnelbana, pendeltåg, spårvagn, tvärbana och båt (!) Men vännen man åker inte alla de som du har nämnt tillsammans varje dag!!!
    också tänk på de dagarna man är hemma!! då tycker jag att man ska få ersättning för de dagarna man inte använder kortet....

    SvaraRadera