lördag 9 juli 2022

Min Almedalsvecka, 4-7 juli 2022

 

Almedalsveckan 2022 slutade vemodigt,
i sorg och förstämning

En väldigt omväxlande, givande, lärorik och på praktiskt taget alla sätt entusiasmerande Almedalsvecka förbyttes på eftermiddagen den 6:e juli till sorg och förstämning. I skuggan av det fruktansvärda knivmordet avslutades veckan i vemod, sorg och förstämning.

Hoppades så länge dit gick under onsdagen att offret för dådet skulle överleva. Men hon avled av sina skador under onsdagskvällen. Offret var SKR´s mycket kunniga och uppskattade samordnare för psykiatrifrågor. Jag kände henne inte personligen, men visste väl vem hon var. Har tagit del av saker hon arbetat med och lyssnat till henne vid ett antal tillfällen. Alla varma tankar och djupa beklaganden går till henne och hennes närmaste.

Den man som greps i anslutning till brottstillfället är när detta skrivs häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Det har officiellt rapporterats att han erkänner mordet.   
__________

Kristdemokraternas halvdag den 5 juli


Vår kristdemokratiska dag den  5/7 blev mycket lyckad. Jag var en av partifunktionärerna som hjälpte till på Almedalens politikertorg inför talet. Lite av en "inkastare" inför partiledartalet.

Och det blev ett fenomenalt bra tal av vår partiledare Ebba Busch. Enastående i budskap, tydlighet och framförande. Specifikt som tal även bland objektiva bedömare och våra politiska motståndare, vågar jag påstå, betraktat som veckans bästa partiledartal. Även om de sistnämnda, de politiska motståndarna, förstås inte håller med om talets budskap. Men, det gör alltså jag, och många andra. Sannolikt fler och fler, ju fler som lyssnar och tittar på det. Även nu i efterhand.

Talet är alltså väl värt att se och lyssna på många gånger. Det finns bland annat på SVT-play och på Almedalen-play .

__________

Mina debatter, panelsamtal, seminarier och möten i Almedalen 2022

Jag vid Advokatsamfundets rättegångsspel och panelsamtal 4/7.
Fotot från SVT-Forum

Måndagen den 4 juli representerade jag Kristdemokraterna vid ett rättegångsspel med efterföljande panelsamtal arrangerat av Advokatsamfundet. På temat "Hur ser partierna på straffskärpande lagstiftning? Står lagarna i paritet med dagens kriminalitet?. Med utgångspunkt straffskärpningarna för olaga vapeninnehav. 

Att arrangera bra rättegångsspel är svårt. Och själva arrangemanget hade Advokatsamfundet gjort mycket bra. Sedan har inte minst jag och Kristdemokraterna ett och annat att lära samfundet kring kriminal- och rättspolitiken. Men, även det gav det välordnade arrangemanget mig tämligen rättvisa och objektiva möjligheter att vara tydlig med. 

Titta och lyssna gärna på rättegångsspelet och det efterföljande panelsamtalet. Utöver på SVT-Forum finns det även på Youtube via Advokatsamfundets hemsida samt (förstås) på Almedalsveckans egen playtjänst.
__________

Utanför Häggsta Huset efter digitaliseringsdebatten

Tisdagen den 5/7 fortsatte jag med att vara partiets representant vid en paneldebatt arrangerad av Inera ("SKR´s digitaliseringsbolag"). På temat "Digitalisering på den politiska agendan". 

Spänstig debatt i det fullsatta Häggsta Huset som går att se här: Inera - "Digitalisering på den politiska agendan".
__________

Namn- och sakkunnig panel under vänligt intresserad och
positivt stramt modererande av Willy Silberstein

Onsdagen den 6/7 representerade jag sedan oss Kristdemokrater i allmänhet, och vi från KD Region Stockholm i synnerhet, vid ett väl modererat panelsamtal med fokus på vårdinnovation. Kring utvecklingen av digifysisk vård , avancerad sjukvård i hemmet ("ASIH") och överhuvudtaget hur mer vård ska vara möjlig att när det är lämpligt utföras i hemmet. Arrangerat av innovationsföretaget Medoma. Tillgängligt nu i efterhand på youtube:

Medoma AB, Almedalen 2022: "Mer vård hemma, mindre på sjukhus - är det möjligt?"

____________


Utöver mina konkreta officiella insatser, "på TV, webben och inför publik", var mina dagar i Almedalen fyllda av olika planerade och spontana möten och aktiviteter. Lärorika, inspirerande, roliga samt så många att det blir för mycket att skriva ner och bildsätta dem alla här på bloggen.

Men, på min öppna Instagramsida, "fredrikwallen1" finns i alla fall de flesta av dem. Och, jag har gjort en sån där särskilt höjdpunktssamlingen av mina instastories från veckan, "Almedalen 2022". Hjärtligt välkomna in även på mitt Instagram.
________

Åter på fastlandet!




Var åter på kontoret igen fredagen den 7/7. Vi som varit med ett tag vet att politiken och världen i övrigt snurrar hela tiden. Och att juli alltid är en bra månad om du vill föra ut förslag och idéer samt synas i debatten (även om de som följer debatten ofta gör det från sin semester).
__________

Under Strecket

Och blogguppdateringar kommer snart igen. Möjligen i samma accelerationstakt som valrörelsen och enligt plan närmast lördagen den 16 juli. Senast... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar