lördag 2 juli 2022

En färdtjänst att lita på - nu och i framtiden

Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstnämnden

Färdtjänstnämnden i Region Stockholm, där jag är ordförande, ansvarar för färdtjänsten i Stockholms län. I praktiken har vi också ansvar för genomförandet av sjukresor i Regionen. Den som har färdtjänst har, efter ansökan, fått ett individuellt färdtjänsttillstånd (och det tillståndet utfärdas av trafikförvaltningen i Region Stockholm, på delegation av Färdtjänstnämnden). Behöver någon sjukresa för transport till och från sin behandling (vid något enstaka tillfälle eller kontinuerligt under återkommande behandlingar) beslutar berörd vårdgivare om det för den enskilde.

Men det är vi i Färdtjänstnämnden som politiskt ansvarar för både upphandlingen och genomförandet av färdtjänst- och sjukresor. De "särskilda persontransporterna". Nu till sommaren 2022 handlar det om sammanlagt cirka 10 000 enskilda färdtjänst- och sjukresor med taxi eller specialfordon varje dygn här i Stockholms län.

Färdtjänsten i Region Stockholm under och efter pandemin.
"Beslut, åtgärder och i debatten"



 Från mars/april 2020 påverkades ju hela samhället så mycket, och på så många olika sätt, av pandemin. Inom färdtjänsten innebar det en mycket stor minskning av antalet resor. I specifikt Region Stockholm vidtog vi i Färdtjänstnämnden dock en rad olika åtgärder. Åtgärder som innebar att vi gjorde vår del, inom vårt ansvarsområde, för att bekämpa smittan samt få vår verksamhet att fungera. Både under och nu efter pandemin.

Bland många olika saker kan särskilt nämnas att färdtjänsten i Region Stockholm, för att minska smittrisken, beslutade stoppa all samåkning och samplanering vid både färdtjänst- och sjukresor i Stockholms län. Ett så fullständigt beslut om  ensamåkning av smittskyddsskäl inom färdtjänsten fattades ingen annanstans. Och det gäller fortfarande. Fram till den sista september (smittspridningen pågår ju fortfarande, och resenärer inom färdtjänst- och sjukresesystemet år inte sällan särskilt infektionskänsliga). 

Sedan ställde vi om vår upphandlade taxitrafik (som alltså som mest hade en minskning i färdtjänstresandet på mer än 60%) till att istället leverera hemtester för covid i Stockholms län. Över 1600 000 (!) tester levererades av färdtjänsten i Region Stockholm under pandemin. 

I samverkan med ambulanssjukvården i regionen ställdes också ett antal specialfordon om, och förarna fick särskild utbildning, för att kunna utföra smittsäkra transporter av covidpatienter. Mer än 16000 sådana transporter blev utförda. Se gärna ett axplock av länkar till olika artiklar och reportage om färdtjänsten i Region Stockholms insatser under pandemin här nedan:

Mitti: En miljon PCR-test levererade till dörren 

TV4: 271 miljoner för hemlevererade covid-test

Pressmeddelande: Färdtjänstnämnden förlänger beslut om ensamåkning


Beslut, åtgärder och debatt inom färdtjänstverksamheten i Region Stockholm 2022

Taltidningen Läns- och riksnytt gjorde sin sedan några år sedvanliga sommarintervju med mig om färdtjänsten nu i juni. Lyssna gärna på den nedan.

Sedan har det hänt och händer mycket inom det löpande politiska beslutsfattandet i Färdtjänstnämnden. Både nu inför sommaren, under den och närmast efteråt. Framförallt kan nämnas den pågående upphandlingen av vårt nästa avtal för färdtjänst- och sjukresor med "vanlig" taxi (vi upphandlar våra resor med specialfordon separat), att även ungdomar med färdtjänst reser avgiftsfritt, på samma sätt som jämnåriga i den allmänna kollektivtrafiken, under sommaren här i Stockholms län samt alltså vårt särskilda stöd till våra reseleverantörer för att kompensera för de exceptionella svenska bränslepriserna. Se särskilt länkarna till våra pressmeddelanden om det nedan.

Pressmeddelande: Unga färdtjänstresenärer åker gratis i sommar

Pressmeddelande: Region Stockholm ersätter taxibolag för höjda bränslekostnader

Pressmeddelande: Tuffare krav på leverantörer vid ny upphandling av färdtjänstresor

Färdtjänsten är förstås också ofta uppe för allmän politiskt diskussion och debatt. I både regionfullmäktige och färdtjänstnämnd förstås. Men även kontinuerligt på tidningarnas debattsidor. Jag har länkat in några av de senaste av specifikt mina debattinlägg nedan (något/några av dem kan vara bakom betalvägg):

Altinget - Låt färdtjänstens bilar gå på el

DN - Brist på taxibilar kan ge väntetider i färdtjänsten

SR: Debatt med (s) om färdtjänsten

 NT: "Bevara Färdtjänsten från (s)



    Svarar och förklarar om Färdtjänsten vid Regionfullmäktige
                               2018-2022 sista sammanträde i juni.  Vid nästa ordinarie                                fullmäktige i Region Stockholm, i oktober, sammanträder 
den då nyvalda fullmäktigeförsamlingen 2022-2026.
---------------------------

Under strecket

Den 3-7 juli 2022 är jag i Almedalen på Gotland. Jag har ett välfyllt schema där jag deltar i debatter, panelsamtal, seminarier mm. Både med inriktning på regional sjukvårds- och trafik- samt färdtjänstpolitik. Men också olika rikspolitiska saker (jag är ju även riksdagskandidat vid årets val). Särskilt vill jag förstås vara aktiv vid diverse partiaktiviteter i anslutning till veckans viktigaste partiledartal, av Ebba Busch tisdagen den 5 juli klockan 11.00.

Klaffar allt ska jag skriva en ordentlig egen "almedalsrapport" här på bloggen till nästa helg. Men under veckan ska jag försöka lägga upp på facebook- och instagramsidor vad jag gör och upplever på Gotland. Så följer man mig ännu inte på facebook eller instagram kan kommande vecka vara ett bra tillfälle att börja.

Hoppas kunna kommunicera mitt politiska arbete så mycket som möjligt framöver, nu under valrörelsen. Här på bloggen, i andra sociala media samt i alla andra tänkbara debatt- och övriga valrörelsesammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar