måndag 18 november 2019

Kristdemokraterna är partiet för verklighetens folk!


Ebba Busch-Thor, omvald till partiledare!

Helgen den 8 till 10 november 2019 genomförde vi Kristdemokrater vårt Riksting i Umeå. Rikstinget, vårt högsta beslutade organ, behandlade en stor mängd motioner inlämnande av partimedlemmar samt två tunga propositioner från vår partistyrelse. Vi förrättade även val till just partistyrelsen.

För egen del hann jag, som ombud och biträdande delegationsledare för vårt partidistrikt i Stockholms stad, passera förbi i talarstolen några gånger. Jag talade inom avsnittet rättspolitik och pläderade för nominerade partistyrelsekandidater från framförallt Stockholms stad och län.

I första hand var jag dock delaktig i debatten om vår integrationsproposition samt vår migrationspolitik.

Principbesluten Rikstinget skulle ta avseende vår integrations- och migrationspolitik var i strålkastarljuset detta år. Jag är mycket nöjd med den inriktning vårt parti nu tagit i dessa frågor. Det är avgörande för vår trovärdighet inom dessa politikområden. Men, framförallt handlar det om att den partilinje vi nu formulerat innehåller förslag och lösningar som är de bästa för Sverige.

Mitt inlägg i den migrationspolitiska debatten 

Samtidigt så var årets Riksting förstås så mycket mer viktig politik än enbart integrations- och migrationsfrågorna. Vi rikstingsombud fattade mängder av andra beslut också. Beslut som generellt vart och ett stärkte vår partilinje. Både nu och för allt viktigt politiskt arbete de närmaste åren.

Det tal vår partiledare Ebba Busch-Thor höll var brett, innehållsrikt och starkt. Själv blev jag särskilt berörd av bland annat stycket nedan. Mycket för att jag är make till en undersköterska, och ser dagligen vilket slit det arbetet innebär. Men också för att jag vet att mitt parti är det parti som står upp för de "välfärdens omistliga frontsoldater" som arbetar inom verksamheter i bland annat vården, omsorgen, skolan och rättsväsendet:

"Med kristdemokraternas politik skulle undersköterskan få fler kollegor. Hon skulle få mer pengar i plånboken. Hon skulle få bestämma mer över sin egen föräldraförsäkring. Vårdköerna skulle kortas. Och hon skulle få en högre pension – genom fler barnrättsår. Kristdemokraterna erbjuder ett alternativ man kan lita på."

Avslutningen på talet var också särskilt starkt:

"Skulle allting bli perfekt om kristdemokraterna fick bestämma? Nej, men livet skulle bli lite lättare att leva. Och det finns fortfarande hopp om en ny vår för Sverige. Det finns så många där ute som idag undrar vilket är mitt alternativ i svensk politik? Vem står upp för mig? Vem ser verkligheten? Vem ser det jag ser? Vem står upp för familjen som är rädd för att det är deras hus som nästa gång träffas av skotten? Vi gör det! Vem står upp för småbarnspappan som måste förlita sig på en vård som inte fungerar? Vi gör det! Vem står upp för de äldre som är oroade över att det inte finns någon plats för dem på äldreboendet? Vi gör det! Vem står upp för de arbetare och den medelklass som inte begär mer än möjligheten att få bygga sig ett gott liv? Vi gör det!

Vänner - vi står upp för dem. Vi står upp för verklighetens folk!"

Kristdemokraterna är partiet för verklighetens folk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar