fredag 28 juni 2019

Sommaren fortsätter! Dags för mer politik...

I mitt huvudsakliga politiska värv i Region Stockholm är alltså vårterminens ordinarie nämnd- och fullmäktigesammanträden avklarade. Men, oaktat lite ledigt, så kommer nu resten av den politiska sommaren för mig att ägnas åt diverse internt partiarbete, mer informella politiska möten och studiebesök (som inte hanns med under våren) och också en hel del planering inför hösten. Dessutom ska det kampanjas! Förhoppningsvis också debatteras samt opinionsbildas, bland annat här på bloggen...

Besök på Barnahus Stockholm

Tillsammans med Mats Lindström, polisens chef för Barnahus Stockholm
Även om jag ju i första hand är regional trafikpolitiker i allmänhet och färdtjänstansvarig nämndordförande i synnerhet så är man ju som regionfullmäktigeledamot både intresserad, engagerad och ytterst framförallt en av de ansvariga för all den verksamheten Region Stockholm arbetar med. I den rollen fick jag därför den 26 juni förmånen att besöka Barnahus Stockholm, ett av de största Barnahus som finns.

Polisens chef för verksamheten, Mats Lindström, gav mig en mycket insiktsfull kunnig rundvisning och information om verksamheten.

På Barnhus Stockholm arbetar poliser, åklagare, sjukvårdspersonal, BUP och socialtjänst nära varandra för att barnets rätt ska tillvaratas på bästa sätt.

Specifikt på Barnahus Stockholm har också polisen lokaliserat sin kompletta utredningsverksamheten för de ärenden med målsäganden som ska få stöd från den samverkande barnahusorganisationen. Det är alltså inte enbart ett förhörs-, undersöknings- och omsorgshus där myndigheter samverkar vid enskilda delar av en utredningsprocess. Det är en polisstation för fullständig kvalificerad utredningsverksamhet också.

På Barnahus Stockholms samverkar alltså Sveriges tre största offentliga organisationer. Region Stockholm, Stockholms stad och Polismyndigheten. Jag blev djupt imponerad av verksamheten!


Sedan var det det där med Almedalsveckan, nästa vecka, 30/6-7/7...

Först väsentligheterna:

Lördagen den 6 juli är Kristdemokraternas dag. Finns man i Visby då är det obligatorisk att klockan 19.00 lyssna till talet av Ebba Busch-Thor live i Almedalen.
Överhuvudtaget så är förstås vi Kristdemokrater särskilt synliga under lördagen. Är man på plats så anordnas bland annat det mycket intressanta seminariet, Förstatligad sjukvård - vilka lärdomar ger våra tre nordiska länder? Det börjar klockan 13.00 och arrangeras av oss Kristdemokrater i Region Stockholm. Ska du bara på ett seminarium i Almedalen i år? Gå på vårt!

På mingel med Alf Svensson, Almedalen 2018
Någon måste bedriva politik på fastlandet även den kommande veckan, och måndag till torsdag hade jag en del åtaganden inplanerade sedan förut. Själv lämnar jag därför, enligt nuvarande plan, fastlandet för Gotland först på torsdag eftermiddag. Är på plats fram till söndag.
Jag har planerat in ett hyfsat gediget program, med sammanlagt lite drygt 30 (!) olika aktiviteter. Mest aktiv förstås på vår dag den 6:e!
 
Juli förra året, 2018, var jag enbart i Almedalen under vår Kristdemokratiska dag. Då sprang vi Kristdemokrater i motvind. Oerhört stark motvind! Och jag minns att jag, som alltså i princip (dock alltmer pragmatiskt) är "Almedalenskeptiker", såg det som en plikt att finnas på plats även i Almedalen och stötta och kampanja för partiet i alla sammanhang det gick!

Vinden har vänt sedan dess, och vi svenska Kristdemokrater har fått uppleva en i vissa avseenden aldrig tidigare skådad medvind! På kort sikt har den möjligen mojnat något precis nu. Men har man, som exempelvis jag ,varit med i den svenska kristdemokratins med- och motgångar i snart 30 år har man perspektiv nog att inte oroa sig för lite hack på vägen. Ta det från en gammal långdistanslöpare. Politik är ett maratonlopp, och det ska genomföras oavsett om vinden är med eller emot dig!

Som sagt, i det ständiga universitet som är livet tripplar jag alltså min närvaro i Almedalen i år. Men, när jag läser hur jag här på bloggen på distans, recenserade  evenemanget år 2012 tycker jag nog fortfarande att jag i huvudsak träffade rätt redan då. När jag väl hittade det gamla inlägget kändes det också så där lite sommarfriskt nostalgiskt. År 2012, "så completely different , men samtidigt ganska mycket same, same".

Hursomhelst, fråga mig på söndag nästa vecka, så utlovar jag en riktigt färsk almedalsrecension, anno 2019! 

Och redan när jag väl landar på "Öjn" blir det bloggrapporter därifrån! Utan att lova för mycket, ska jag dessutom verkligen försöka hinna stampa ut några fastlandsreflektioner också. Redan innan jag blir almedaling på torsdag.

Bilden rån Ebba Busch-Thors hösttal 2018. Som sagt, missa inte hennes almedalstal den 6 juli nu i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar