lördag 22 juni 2019

En midsommarhälsning från en kristdemokratisk regionpolitiker...

Vi firar nu midsommaren 2019, och jag vill, först som sist, önska en underbar helg!

I vårt kristdemokratiska tält på årets Järvavecka var det fullt upp precis hela tiden! 
Det första halvåret 2019 har för mig varit arbetsfyllt, gått väldigt fort samt i allt väsentligt känts bra!

Jag har upplevt och intensivt arbetat mig igenom en europaparlamentsvalrörelse och en hel del (fortfarande mer eller mindre pågående) politiska debatter om allt från "halmgubbar" till frågor som har avgörande betydelse för hur Region Stockholm och Sverige ska kunna fungera i framtiden.

Specifikt avseende EP-valet tycker jag det är viktigt att vi Kristdemokrater, hur vi än väljer att se på valrörelsens vändningar i olika skeden, ska vara stolta över vårt hårda valrörelsearbete, och nöjda med resultatet! Vår slogan "Make EU lagom again" borde dessutom vinna någon/några slags pris för hur man formulerar en slogan som slår an och når ut! 



Parallellt med allt detta är det viktigt att komma ihåg att det finns en väsentlig politisk vardag  också. I synnerhet kommunalt och regionalt! Debatten om de för tillfället största "ödesfrågorna" och den (allt som oftast dessutom ganska arbetstyngda och komplicerade) grå politiska regionala vardagen har inga vattentäta skott mellan sig. Men, ett stabilt, långsiktigt förvaltande av ett demokratiskt land avgörs inte av det senaste grälet på Twitter. Det avgörs av andra saker, som att till exempel kommunala och regionala nämnder och fullmäktigeförsamlingar förmår att tänka långsiktigt, sköta sin ekonomi och aldrig lova saker, än mindre besluta om saker, som inte är långsiktigt hållbara. 

Region Stockholms Färdtjänstnämnd, 190613
Nu, månaden efter EP-valrörelsen, har jag bland mycket annat genomfört vårterminens sista ordinarie sammanträde i min nämnd, Färdtjänstnämnden i Region Stockholm, varit på vårens avslutande Regionfullmäktige samt, nu den senaste veckan, vårens sista regionala Trafiknämnd.

Perioden 12 till 16 juni präglades dessutom av en intensiv femdagarskampanj för oss Kristdemokrater under årets Järvavecka på Spånga IP. Där höjdpunkten var ett väldigt bra tal av vår partiordförande Ebba Busch-Thor.
Ebba Busch-Thors partiledartal på Järvaveckan, 190613
Sedan vill jag inte missa att nämna att vi trafikpolitiker i Stockholms län den 9 till 12 juni, fick vara en del av Region Stockholms värdskap för världens största kollektivtrafikmässa, "Global Public Transport Summit" arrangerad av UITP (Union Internationale des Transports Publics) och genomförd på Stockholmsmässan.

Ombord på förarlös buss, framtiden på plats! UITP-mässan 2019
En av mina personliga midsommartraditioner är att se om SVT dokumentären "Fyra dagar som skakade Sverige". Den är från 1988 och handlar om vad som här i Sverige gått till historien som "Midsommarkrisen 1941". 

Många 80-talsproduktioner (svenska såväl som andra) som jag minns att jag gillade så mycket då, har inte åldrats väl. Denna tycker jag dock bara blir bättre och bättre för varje gång jag ser den och varje år som går! Hoppas SVT alltid har den kvar i det öppna arkivet. Har du inte sett den, gör det!

"Fyra dagar som skakade Sverige", midsommarkrisen 1941
Önskar en fortsatt glad midsommarhelg och efterföljande härlig fortsatt sommar till alla! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar