torsdag 4 augusti 2011

Ungdomssituationen i Hässelby-Vällingby........

är på flera sätt inte bra just nu! Mest tydligt är det i delar av Hässelby

Den här sommaren har en tragisk drunkningsolycka och två brutala knivöverfall skett inom det område som tillhör Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Detta har uppmärksammats stort i media. Sedan har vi också de mindre mediauppmärksammade dagliga problem med unga som rånar unga och otrygghet bland unga för att röra sig i vissa delar av lokalområdet på kvällarna (mm.).

Samtidigt så har vår stadsdel många förutsättningar för att verkligen kunna erbjuda en bra uppväxtmiljö för våra unga. Den direkta anslutningen till badplatser och friluftsområden i kombination med moderna centrum, bra bostadsområden, många skolor och kollektivtrafik. Inte minst finns hos oss också ett starkt civilt samhälle med bland annat många aktiva idrotts- och ungdomsföreningar (till exempel scouterna).

För att uppmärksamma problemen och otryggheten för våra unga OCH vad vi tillsammans kan göra för att åtgärda dessa tar jag och den kristdemokratiska gruppledaren i Västerorts polisnämnd, Carina Franke, initiativ till ett kvällsseminarium på Allhuset i Hässelby Gård, onsdagen den 31 augusti klockan 18.00. Välkomna! Mer information kommer......


I övrigt så är det Pridevecka i Stockholm den här veckan. Jag var och lyssnade på gårdagens kristdemokratiska seminarium "Hur öppna är Sveriges gränser". Ikväll (torsdag 4/8) ska jag vara i vårt tält i Kungsträdgården klockan 20-22, imorgon (fredag 5/8) ska jag vara där 18-20.

Senare i helgen hoppas jag hinna summera mina samlade prideintryck på denna blogg.

Stay toned!








.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar