lördag 5 september 2020

Den politiska hösten 2020 har inletts!

 

Ute som inne, alltid läge för kaffe...

Den politiska höstterminen 2020 har nu startat på allvar. Inte minst i den mycket omfattande regionpolitiken här i Region Stockholm. I den nämnd där jag är ordförande, Färdtjänstnämnden, hade vi vårt första höstsammanträde redan den 19 augusti. Efter det har jag hunnit medverka även vid höstens premiärmöten i regionens Trafiknämnd respektive Tillväxt- och regionplanenämnd. Den 1 september hade vi ett extra regionfullmäktigesammanträde, som enbart behandlade interpellationer. I regionfullmäktige möts vi igen redan den 15 september, för höstens första ordinarie sammanträde. Parallellt med de formella sammanträden som sker, och de löpande politiska beslut som behöver tas, pågår förstås ett väldigt intensivt arbete med att förbereda nästa års budget här i regionen. Detta mycket speciella år 2020... Budgeten är planerad att behandlas i fullmäktige den 17-18 november.

Specifikt inom mitt huvudsakliga ansvarsområde, Färdtjänstnämnden med ansvar för Region Stockholms särskilda persontransporter, händer och sker det förstås bra viktiga saker kontinuerligt. Inom ett par veckor har vi nämndsammanträde igen, och innan dess kan jag förhoppningsvis fått utrymme att berätta en del om hur vi ser på framförallt resten av detta år.

Fredagen den 4 september hade jag förmånen att gästa Regionstyrelsens samverkansråd  med organisationer som företräder personer med funktionsnedsättning och berätta om läget i färdtjänsten. Generellt kan man säga att specifikt de särskilda persontransporterna i Region Stockholm fungerat och fortsätter fungera stabilt under pandemin. Så, i väntan på riktigt "höstaktuella" uppdateringar i media, från fullmäktiges debatter eller på andra sätt så vill jag gärna på nytt dela denna intervju med mig från taltidningen Läns- och riksnytt i somras. Den ger för närvarande fortfarande en tillräckligt aktuell bild av läget. Sommarintervju med Färdtjänstnämndens ordförande.

Jag vill också gärna dela detta inslag från just Läns- och riksnytt som handlar om den nationella smittskyddsutbildning, Ökad kunskap om smitta , som Svenska taxiförbundet samordnat för taxiförare. Som ordförande i Färdtjänstnämnden är jag förstås särskilt mån om att alla förare tar del av denna webbutbildning, och följer de råd och rekommendationer som ges vid den 

Fredrik Wallén på Regionstyrelsens samverkansråd

-----------

Utöver regionpolitiken på både kort och lång sikt händer det ju mycket annat också. Hoppas hinna återkomma om lite allt möjligt i närtid specifikt här på bloggen. Passar dock på att även här särskilt dela den debattartikel som jag skrev tillsammans med mina partivänner Erik Slottner och Christian Carlsson den 18 augusti (tag gärna del av den även med det efterföljande replikskiftet) Otryggheten och den accelererande grova kriminaliteten i Sverige är en enormt allvarlig och viktig fråga. Som både jag och andra lär återkomma till ofta framöver.

                                            Unga kriminella måste kunna sättas i fängelse


Samlat arbetar vi i Kristdemokraterna mycket intensivt med denna viktiga fråga tillsvidare. Nu första veckan i september inte minst genom att nationellt släppa ett särskilt PM med skarpa idéer och förslag, Operation rättvisa. Tag gärna del av det.

---------

Fortsättning följer ("stay toned", som jag brukade skriva i bloggens barndom...)

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar