söndag 15 juli 2018

Leve Kronprinssesan och den svenska konstitutionella monarkin!

Såhär dagen efter Kronprinsessans födelsedag är det lägga att påminna om att vår konstitutionella monarki finns och verkar med STORT folkligt stöd (inte minst jämfört med framförallt nuvarande regering, men även med vår riksdag och vårt partisystem).

Jag betraktar mitt parti som det tydligaste av alla partier i Sverige med att vi ska behålla och vara rädda om vår monarki. Den har stor betydelse för vår grundläggande nationella sammanhållning och gör (bl.a.) mycket vårt internationella anseende och prestige.

Såhär skriver vi kristdemokrater om monarkin i vårt principprogram från 2015:

”Monarkin har en stark folklig förankring och är en viktig identitetsskapande del av det svenska samhäl- let. Den betyder mycket för svensk kultur, historia och nationell sammanhållning. Sverige ska därför fortsätta vara en konstitutionell monarki.”.

Såhär har jag själv bloggat förut (jag tycker det håller fortfarande):

Den konstitutionella monarkin fungerar

Skrivet 2011! Men, jag tycker det håller lika bra eller om möjligt bättre fortfarande!!


                                                              Kronprinsessan Victoria
                                                              Kungahusets webbplats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar