måndag 8 juli 2019

Kort reflektion på väg tillbaka till vardagspolitiken i Region Stockholm

Besök på Region Gotland! "Obligatorium för gästande regionspolitiker från fastlandet"
Har nu lämnat Gotland, Visby och 2019 års almedalsvecka. Jag kom hit i torsdags, och det här blev min hittills längsta sammanhängande almedalsvistelse. Jag skrev förut om att det i år blev mycket av en kristdemokratisk vecka av hela evenemanget. Men, i övrigt så reflekterar jag, som i grunden gammal "almedalsskeptiker", i många avseenden på samma sätt som jag gjort tidigare år. Men med några nya observationer, nu när jag var här längre:

Det är en brist att allt organiserat, utom det som rör det för dagen aktuella politiska partiet, går ner på kvartsfart redan på onsdag, för att sedan "fada iväg" till ett i princip tömt område redan på fredag kväll. Det där märks inte om man följer veckan i media från fastlandet. Det syns inte hur ödsligt det är, bredvid den aldrig så intressanta partiledarintervjun på TV-skärmen.

I princip borde rimligen seminarier och mingel förstås spridas ut över hela veckan. Jag tror dock det tillsvidare (av flera skäl) inte finns det intresset hos de medverkande organisationerna. Utöver möjligen hos oss i de politiska partierna i allmänhet, och de av oss som har "vår" dag mot slutet av veckan i synnerhet. Så ska det bli lite mer "drag bortom TV-kamerorna" även de sista dagarna redan nästa år tror jag det är så att det blir vi i de politiska partierna som får steppa upp ännu mer med att också anordna seminarier, aktiviteter, debatter, mm.

Jag har förstås ingen riktig jämförande studie med övriga dagar i veckan, men jag hävdar i alla fall att vi Kristdemokrater i år även avseende aktiviter på vår egen dag märktes mest under veckan! Dels genom tre seminarier (och ett fullsatt seminarium även dagen innan). Men sedan inte minst också genom ett bra och massivt platsutnyttjande av parken framför stora scenen (seminarietältet, informationsbodar, hoppborg, utomhusspel och en allé av beachflaggor...).

Är man nämndordförande greppar man allt som ser ut som en ordförandeklubba! 
Oavsett om det ska klubbas beslut eller bankas ner jordankare för flaggor och hoppborgar

Sedan bör det ju sägas att det fanns seminarier även för den som, likt mig, anlände senare i veckan. Bland annat seminarier och heta stolar med inriktning på försvarsfrågor fanns det gott om på fredagen. Som en försvarsintresserad person som jag var det förstås mycket givande. I synnerhet eftersom vi som är kommun- och regionpolitiker måste börja tänka mer och mer på olika totalförsvarsbehov. Det är ju våra verksamheter som ska kunna fungera så bra som möjligt (allra minst förberett och strukturerat kunna situationsanpassas) även vid krigshandlingar, andra fientliga angrepp mot Sverige, eller överhuvudtaget olika möjliga allvarliga påfrestningar på samhället.

Samtidigt är det där att olika intresse- och branschområden bildar "bubblor" förstås egentligen inte heller bra. I alla fall inte med utgångspunkt i att man ska träffa nya människor, få nya infallsvinklar, perspektiv och inte boxa in sig. Ur det perspektivet är det sannolikt bättre med att området för ett seminarium i ett tält eller en lokal hela tiden varierar. Det vill säga först något om sjukvård, sedan talar vi försvar, sedan något om infrastruktur o.s.v.

Med detta sagt så loggar alltså jag nu in i den Regionala vardagspolitiken i Stockholms län igen. Samt en hel del annat (om jag bara hinner inte minst lite sommarledigt...).

Men, jag kommer med hyfsat stor garanti att återkomma till Almedalen igen nästa år. Jag tror alltså totalförsvarsfrågorna av nödvändighet kommer att ha växt i intresse tills dess. Så håller jag något eget seminarium nästa år, är det inte otroligt att det blir med någon vinkel på det. Bland annat hur mitt politiska specialområde ska fungera vid krig, "skymningslägen" och olika andra möjliga extraordinära påfrestningar på samhället.

Varsågoda! Detsamma till Er, kommer garanterat tillbaka!
(för ledighet och kulturupplevelser samt möjligen ett och annat politiskt möte
sannolikt mycket tidigare än nästa sommar...)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar