Fredrik Wallén på distansmöte med ljud och bild... |
För oss som ansvarar för regionpolitik börjar och slutar förstås dagarna med att på bästa sätt se till att vår sjukvård fungerar och kan möta den pågående krisen. Men, alla verksamhetsområden (och det gäller förstås hela samhället) växelverkar på olika sätt.
Så för mig, som ju i första hand är ordförande för Färdtjänstnämnden här i Region Stockholm samt sedan i andra hand primärt sysslar med trafik-, tillväxt- och regionplaneringsfrågor, handlar det om att vara så tillgänglig, lyhörd, initiativrik och beslutsmässig som det bara går.
Inom färdtjänstnämnden upphandlar och förvaltar vi exempelvis alla avtal regionen har med taxinäringen. Primärt för färdtjänst- och sjukreseverksamheten (men även för regionens alla tjänsteresor). En verksamhet som alltså för närvarande gått ner med cirka 60% i omfattning. Men i normalläget handlar om cirka 11 000 taxiresor, om dagen!
Under den pågående krishanteringen används färdtjänstverksamhetens resurser och kompetens löpande för att lösa olika uppdrag från Stockholms regionala särskilda sjukvårdsledning. Generellt för att ordna krisrelaterade tillkommande behov av särskilda persontransporter med taxi.
Som en led i att skydda riskgrupper från smitta så har exempelvis färdtjänstverksamheten nu ordnat en möjlighet för att vårdgivarna att beställa sjukresor för patienter enbart utifrån att patienten har en biologisk ålder på över 70 år. I ett normalläge så är det om patienten är i kondition att kunna resa med allmän kollektivtrafik som avgör om vårdgivaren ska besluta om sjukresa i taxi eller inte. Nu under krisen gäller att patienter som är 70 år eller äldre som behöver söka vård och behandling har rätt till sjukresor i Region Stockholm. Även om personen i vanliga fall kan resa med den vanliga kollektivtrafiken. Allt för att så långt som möjligt förebygga att personer i riskgruppsålder riskerar att utsättas för smitta.
I sammanhanget är det bra att känna till att alla taxibilar som utför färdtjänst- eller sjukresor ska vidta ett antal särskilda smittskyddsåtgärder. Chaufförerna ska absolut inte arbeta om de känner sig sjuka, tvätta händerna, hålla bilen särskilt ren, undvika onödig fysisk kontakt o.s.v. Redan den 18 mars beslutade jag som nämndordförande dessutom att färdtjänst- och sjukresor tillsvidare inte samplaneras inom Region Stockholm. De vill säga ingen samåkning mellan flera färdtjänstresenärer bokas tillsvidare. Dessutom uppmanas passageraren att, om det inte är omöjligt för passageraren, sitta i baksätet.
Avslutningsvis så rekommenderar jag denna intervju från den 17 april med den tidigare svenske statsepidemiologen professor Johan Giesecke. Har ni inte sett den än så är det en mycket väl investerad halvtimme:
-----------
Under strecket
Tan, Fredrik och hans Matrix... ;-) |
Engagerat började jag en utläggning, om att välja bil efter populärkulturella referenser (har en Hyundai Matrix) innan jag förstod att det var registreringsskyltens bokstäver hon syftade på...
Nu tillhör jag i och för sig dom som tycker GAL-TAN skalan är överreklamerad. Jag tycker inte den är ointressant, men som idé-, struktur- och förvaltningsengagerad politiker är man mer än en skala!
Oaktat det, var det lite kul. I synnerhet som jag inte tänkt på det förut. Men däremot brukar hålla långa cineastiska utläggningar om bilens modellnamn. För den som orkar höra på (eller inte hinner undan när jag börjar...).
Oaktat det, var det lite kul. I synnerhet som jag inte tänkt på det förut. Men däremot brukar hålla långa cineastiska utläggningar om bilens modellnamn. För den som orkar höra på (eller inte hinner undan när jag börjar...).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar