Fredrik Wallén (KD), Ordförande Färdtjänstnämnden i Region Stockholm |
Vi Region Stockholm har under 10 år byggt upp ett kundvalssystem med unik tillgänglighet och säkerhet för rullstolsburna resenärer. Vi i Region Stockholms Färdtjänstnämnd skapar nu ett stödpaket för att säkra fortsatt tillgång på fordon och duktiga förare. Både under och efter coronapandemin.
Hej Fredrik!
SvaraRaderaJag är en av dem som har drabbat ekonomisk av corona pandemin,när jag hörde att färdstänsten ska stödja ekonomisk färdtjänsbussar jag tyckte att kanske vi kommer klara oss,och jag väntade att Sverigetaxi ska sätta pengarna men blev inte nån insättning,när jag fick kontakt med dem,dem sa att jag hade inte färdtjänsbuss under mars 2019 och har inte räd att få ersättning,det betyder att jag ska inte få nån ersättning alls,eftersom jag hade börjat köra färdtjänsbussen mitten av juni i 2019,frågan är,vad ska jag göra nu,jag kan inte klara med ekonomisk och måste göra konkurs.M.V.H. Bunyamin
Hej, tack för din kommentar.
SvaraRaderaFakturering av det tillfälliga stödet till rullstolstaxi som vi i Färdtjänstnämnden beslutat om, sköts via det bolag man är anknuten till. Dvs. om man kör för Sverigetaxi så är det Sverigetaxi som tar in vad man vill fakturera trafikförvaltningen i Region Stockholm. Om man kan komma ifråga för stöd som enskild åkare bygger på vad som överenskommits med Regions Stockholms trafikförvaltning.
Det övergripande beslutet från Färdtjänstnämnden finns här: https://www.sll.se/politik/politiska-organ/fardtjanstnamnden/sammantraden-2020/8-april-2020/ . Nämnden beslutar dock alltså inte om stöd i det enskilda fallet. Så det bör vara i första hand Sverigetaxi du ska tala med om vad som är möjligt för dig enligt vad som överenskommits.
Vill man ha kontakt med, eller i övrigt ställa frågor till mig så är man dock alltid välkommen. Vill man maila är det här en användbar länk: https://www.sll.se/Kontakter/Fortroendevalda/Fredrik-Wallen-ac9425c4-c603-4bba-9089-531940c898e2 .
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Hej Fredrik!
RaderaTack för att du svarade.
Jag fick kontakt med Sverigetaxi o de säger att vi utdelar ersättning till dem som hade rullstolbuss i Mars 2019,jag hade startat mitten av juni 2019 och jag kommer inte få nån ersättning tils mitten av juni 2020,Corona pandemin hade inte påverkat 2019 utom 2020,jag tycker att den va orättvis,är det sant att man skulle ha bil i mars 2019 föratt få ersättning?Vem bestämmer detta,tycker du inte orättvis?M.V.H.Bunyamin yasar.
Hej igen. Det enda jag kan rekommendera är att du ber ditt bolag tala med trafikförvaltningen kring detta. Den nämnd jag är ordförande i har beslutat om att ett trafikstöd för rullstolstaxi ska genomföras. Enligt vårt beslut utifrån en modell där trafikminskningen beräknas till 55 procent och nämnden ersätter leverantören upp till cirka 80 procent av föregående års trafikutfall. Vi har dock gett tjänstemännen på trafikförvaltningens i uppdrag att hantera alla detaljer (som kan bli många och komplicerade i en så stor verksamhet som vår), i dialog med bolagen.
SvaraRaderaHej Fredrik!
SvaraRaderaNär jag fick kontakt med Sverigetaxi,de svarade så här,
Hej
Bilen var inte alls i trafiken i mars 2019 och därför finns inget att basera ersättningen på.
Med Vänlig Hälsning
Vedran Bekic
Biträdande Åkerichef
Cabonline Stockholm AB.
Det betyder att varken de kan eller vill inte hjälpa till,jag tackar mycket att du svarade mina frågor.M.v.h.Bunyamim.