De flesta sammanträden och övriga möten fortsätter förstås vara digitala året ut, och sannolikt även efteråt. Bland annat fullmäktiges sammanträden här i Region Stockholm |
November och december är även detta mycket speciella år 2020, fyllda av budgetfullmäktigesammanträden i regioner och kommuner i hela vårt land. Vi i Region Stockholms fullmäktige genomförde vårt budgetsammanträde digitalt och på en dag. Tisdagen den 17 november beslutade vi om nästa års 113 miljarder omfattande budget för regionens verksamheter i Stockholms län.
Under rubriken "En stark region i en osäker tid" är det en hållbar och stram budget vi har beslutat om. De utökningar och uppräkningar vi i den blå-gröna majoritetskoalitionen även i denna svåra tid fixat att finansiera tillfaller våra avgörande huvudansvar, sjukvården och kollektivtrafiken.
Färdtjänsten fortsätter fungera – även under den ökande smittan
Precis som i den allmänna kollektivtrafiken, så har vi sett en stor minskning av antal resande i färdtjänsten under pandemin. Långsamt men tydligt började resandet öka igen under början på hösten. Men nu ser vi en skarp och tydlig minskning på nytt. Samtidigt innebär det fortfarande cirka 4500-5500 dagliga färdtjänst- och sjukresor med taxi- eller specialfordon här i Region Stockholm även under pandemin (i vad vi betraktar som ”normalläge” är motsvarande siffra 11000-12000!).
De resor som utförs fungerar bra. Vi har under året (i stor utsträckning förstås beroende på att tillgången på bilar för de resor som de facto måste utföras varit så god) haft höga kvalitetssiffror för verksamheten. Ofta över 95% avseende tidspassning och de högsta siffrorna avseende nöjdhet och trygghet sedan vi började mäta.
År 2021 handlar det om att fortsätta säkra tillgången på fordon för våra transporter fortsättningsvis under pandemin, men även efteråt. I Färdtjänstnämnden planerar vi innan årsskiftet besluta om förlängning av våra särskilda ekonomiska stödåtgärder för våra upphandlade specialfordonsåkerier och vår beställningscentral. Vi avser också förlänga stoppet av samplanering av flera passagerare tillsammans vid färdtjänst- och sjukresor. Vi införde det stoppet i mars i år, och har redan förlängt det flera gånger. Vi arbetar också hela tiden vidare med att utveckla vårt kvalitetsarbete. Med fast inriktning på "En färdtjänst som ska gå i tid, i övrigt hålla en god kvalitét, vara ekonomiskt hållbar och inte kunna missbrukas".
Taxibilar som finns tillgängliga nu när färdtjänstresorna (och i ännu större omfattning, privat- och affärsresorna) minskat har kunnat användas för att på olika sätt stötta sjukvården. Framförallt avseende leveranser av hemtester för covid, där nu över 300 000 tester hämtats och lämnats av förare som annars hade kört färdtjänst. Den särskilda persontransportverksamhet, med särskilt anpassade fordon och specialutbildade chaufförer, för transport av covidsmittade patienter kunde avvecklas under sommaren när smittan minskade. Men nu, i skuggan av ökande smitta, har vi återupptagit den.
I månadsskiftet november-december intervjuades jag av taltidningen Läns- och Riksnytt om planerna för färdtjänsten 2021
Länk till Läns- och Riksnytt, "Planer för färdtjänsten 2021 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar