söndag 7 juli 2019

Det blev Kristdemokraternas vecka i Visby i år!


Ebba Busch-Thor tackar alla oss partiaktiva vid KD-minglet,
 efter hennes enastående tal på lördagskvällen.
Årets Almedalasvecka blev i praktiken Kristdemokraternas vecka! Hela det mediafokus som ju veckan har på riksdagspartierna, med inriktning på partiledarintervjuer och tal, har direkt eller indirekt tagit avstamp i vad vi Kristdemokrater, genom vår partiledare Ebba Busch-Thor, gjort och sagt under veckan. Nyhetsgooglar man Almedalsveckan 2019 kommer det mest att komma upp upp länkar till intervjuer med (eller möjligen om) Ebba!

För mig, som genom åren generellt följt politiken kring Almedalsveckan via media på distans, blev det också så härligt uppenbart att vi som parti nu landar in i en inriktning som är både tydlig, uppskattad och efterlängtad av väldigt många i samhället. En inriktning som kommer att vara bra för Sverige, om vi bara byter regering!

Lite mer personligt så drar jag dessutom gärna almedalsparalleller 10 år bakåt i tiden.

I mitt, omfattande men dimmiga, minne finns fortfarande den närmast gåshudshärliga känslan efter Göran Hägglunds Almedalstal 2009, det om "Verklighetens Folk". Då fick jag (med flera) frontlinjekommunikatörer av Kristdemokratisk politik uppleva åtminstone ett par veckor av härligt momentum när man var den alla i umgängeskretsen på jobbet, i föreningen eller i kassakön på ICA (mm.) plötsligt ville tala kristdemokratisk politik med.

"Det är ofta otacksamt att vara före sin tid, men det är helt avgörande för all positiv utveckling att några faktiskt ändå är det".

Det momentum vi har nu, som det nationella oppositionsparti som lyfter frågor i både sak och sammanhang som så många både vill och kan relatera till, tror jag dock har förutsättningar att räcka länge. Till nästa nationella val, oavsett om det blir 2022 eller (högst hypotetiskt) tidigare. Och vidare efter det!

Ebbas tal och ytterligare ett par "High-Lights"

Inte minst för att jag själv vill ha ett par saker värda ett titta och lyssna på igen (och igen och igen...) samlade på samma ställe kommer här länkar till Ebba Busch-Thors tal samt ett par intervjuer från den vecka som gått:







Det kommer mera, specifikt om årets Almedalsvecka!

Inte minst jag har en del tankar och idéer om hur det här evenemanget i det stora hela (det vill säga allt det som sker och genomförts på plats under veckan som inte är av media välbevakade parti- och partiledarutspel) kan och nog faktiskt bör utvecklas/förändras.

Sedan hann jag få till mig en del saker som säkert kommer att kunna ge underlag för flera bra politiska idéer kring det vardagliga politiska trogna kristdemokratiska vingårdsarbetandet i Region Stockholm.

Men, det sparar jag tills veckan är helt avslutad....

Ett av mina två (!) löp i Dagens Samhälle under årets almedalsvecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar